Dünya konfeksiyon yan sanayi ticareti: Türkiye ihracatta 8. sırada

İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB), 2024 Dünya Konfeksiyon Yan Sanayi Dış Ticaret Raporu‘nu yayımladı.

Küresel ticarette durgunluk

Rapora göre:

  • Küresel ihracat, 2024’te 51.8 milyar dolar olarak kaydedildi (%0.4 düşüş).

  • Zirve yılı: 2022 (54.2 milyar dolar).

  • Son 12 yılın trendi: Pandemi sonrası 2021’de %27.7’lik sıçrama, ancak 2023-2024’te düşüş.

Türkiye 1.4 milyar dolarla 8. sırada

  • 2024 ihracatı: 1.43 milyar dolar (%3.1 azalış).

  • Dünya sıralaması: 8. (Çin, İtalya, Tayvan, Güney Kore, Hong Kong, Almanya ve Japonya’nın ardından).

  • Başlıca pazarlar:

    • Almanya (112 milyon dolar, %4.4 artış)

    • İspanya (92 milyon dolar, %19 artış)

    • Belarus (79 milyon dolar, %26.3 düşüş)

Çin liderliğini sürdürüyor

  • Küresel ihracatın %52.7’si Çin’den (27.3 milyar dolar, %5.2 artış).

  • Diğer büyük oyuncular:

    • İtalya (2.1 milyar dolar)

    • Tayvan (1.9 milyar dolar)

    • ABD ve Fransa (1.2 milyar dolar)

Türkiye’nin ithalatı yüzde 13.1 azaldı

  • 2024 ithalatı: 915 milyon dolar (%13.1 düşüş).

  • Başlıca tedarikçiler:

    • Çin (225 milyon dolar, %4.5 azalış)

    • Mısır (180 milyon dolar, %22.5 düşüş)

    • İtalya (112 milyon dolar, %12 artış)

Ürün bazında öne çıkanlar

İhracat:

  • Astarlık kumaş: 737 milyon dolar (dünya 5.’si)

  • Dikiş ipliği & keçe: Dünya 4.’sü (sırasıyla 63 milyon ve 98 milyon dolar)

  • Fermuar: 46 milyon dolar (11. sıra)

İthalat:

  • Astarlık kumaş: 437 milyon dolar (13. sıra)

  • Vatka: 76 milyon dolar (10. sıra)

  • Düğme: 36 milyon dolar (12. sıra)

2025 ilk çeyrekte umut veren artış

  • Ocak-Nisan 2025’te konfeksiyon yan sanayi ihracatı: 212.3 milyon dolar (%5.3 artış).

  • Öne çıkan ürünler:

    • Metal kopça/perçin (%16.6 pay)

    • Keçe (%15.9 pay)

    • Kauçuk ip ihracatı (%38.4 artış)

Türkiye, konfeksiyon yan sanayide küresel tedarik zincirinde kritik bir rol oynuyor. Ancak Çin’in baskınlığı ve Avrupa pazarındaki rekabet, ihracat artışı için yenilikçi stratejileri zorunlu kılıyor.

Başa dön tuşu