Eyüp Bartık: “Dijital forwarder platformu kuruyoruz, dijitali iyi bilen insan kaynağına ihtiyacımız olacak

Oregon Teknoloji, ödeme garantisi, kredi skoru ve dijital gümrük çözümlerini tek çatı altında toplayan dijital forwarder platformunu hayata geçiriyor.
Oregon Teknoloji Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık, basın buluşmasında şirketin dijital lojistik portalı vizyonunu ve bu yapıyı destekleyecek finansal ekosistemi anlattı. Bartık, taşıyıcıyla yük sahibi arasındaki tüm süreçleri “tek platformda, şeffaf ve garantili” hale getirmeyi hedeflediklerini belirterek, ödeme garantisi, kredi skoru, dijital gümrük ve toplu tedarik (araç, römork, yakıt, servis) başlıklarını aynı mimaride birleştirdiklerini söyledi.
Finans ve lojistik tek sistemde
Bartık, Avrupa’da örnek gösterilen pazar yeri modellerinin ötesine geçmek istediklerini belirtti: “Sadece taşıyıcıyla yük vereni buluşturmakla kalmıyoruz; ödemeyi üstleniyor, nakliyeciye peşin ödeme yapıyoruz. Yükü sisteme giren ihracatçı veya ithalatçıyla işi alan nakliyeci arasında Oregon aracı oluyor; risk ve tahsilat yönetimini biz üstleniyoruz. Bunu yaparken kredi puanı ve finansal değerlendirme mekanizmaları devreye giriyor.”
Bartık, “Tek markaya bağlı kalmadan, lojistikçinin ihtiyacına uygun platform temelli bir finans yapısı kuruyoruz. Yerel ortaklarla ilerliyoruz; ipotek ve kefalet yerine güven ve üretkenliği esas alıyoruz.” dedi.
“Dijitali iyi bilen insan kaynağı arıyoruz”
Bartık, lojistikte “dijitalleşemez” algısına karşı çıkarak, “Dijitali iyi bilenler lojistik işini, lojistikçiler de dijitali yeterince bilmiyor; biz iki dünyayı aynı platformda birleştiriyoruz. Bunun için dijitali iyi bilen, yeniliklere açık insan kaynağına ihtiyacımız var.” dedi.
Dijital dönüşüm sürecinde farklı ülkelerde iş bilen yerel ortaklarla çalıştıklarını vurgulayan Bartık, “Bu sistem lojistiği yalnızca dönüştürmekle kalmayacak, finansman erişimini de kolaylaştıracak. Nakliyeci ve lojistik şirketleri ihtiyaç duydukları hizmetleri tek platformda bulabilecek.” ifadelerini kullandı.
“İhracatçı ile taşımacı arasındaki gereksiz katmanları azaltıyoruz”
Yeni modelin lojistikte uzun yıllardır süregelen çok halkalı aracılık yapısını azaltacağını belirten Bartık, “İlk yük veren ile son taşıyıcı arasına sıralanan aracıları azaltıyoruz. Lojistikçinin en kritik ihtiyacı ödeme garantisi ve karşı taraf güvenirliği; biz bu ikisini sistemin merkezine koyuyoruz.” dedi.
Bartık, sistemin temel hedeflerinden birinin de ihracatçı ile taşımacı arasındaki zinciri sadeleştirmek olduğunu vurgulayarak, “İhracatçı ile taşımacı arasında ihracat maliyetimizi artıran gereksiz katmanları azaltma amacı güdüyoruz. Daha az aracı, daha şeffaf fiyatlama ve daha güvenli tahsilat anlamına geliyor. Bu modelle taşımacı da ihracatçı da kazanan taraf olacak.” ifadelerini kullandı.
Toplu tedarik ve finansman avantajı
Platformun ikinci aşamasında nakliyecilere araç, römork, yakıt ve servis anlaşmaları sunacaklarını belirten Bartık, “Talebi platformda toplayarak Oregon Finans üzerinden kredilendirme yapacağız. Kredisi ön onaylı filolarla tedarikçilere gittiğinizde indirim ve teslim koşulları çok daha avantajlı hale geliyor.” açıklamasında bulundu.
Dijital gümrük: sahada hız, masada şeffaflık
Toplantıda dijital gümrük adımları da duyuruldu. Bartık, Avrupa’da parça parça ödenen ücretlerin şirketler için görünmez yük oluşturduğunu vurgulayarak, “İhracat ve transit beyanlarını masadan dijital olarak yapıyoruz. Süreç kağıt ve ıslak imzayla sınırlı birkaç istisna dışında tamamen dijitalleşiyor; sürpriz maliyet kalmıyor.” dedi.
Avrupa’da ölçeklenme, Asya’da yeni dönem
Bartık, yakın hedef pazarlarının Avrupa olduğunu, Batı Asya tarafında (Türkiye–İran–Pakistan–Hindistan–Çin ve kuzeyi) ise altyapı olgunlaştıkça sistemi aşamalı devreye alacaklarını belirtti: “Doğru zamanlamayla ilerleyeceğiz. Ukrayna ve Gürcistan gibi pazarlarda da yapılanma adımlarımız gündemde.”
Depo ve konsantrasyon merkezleri
Dijital satış kanallarının büyümesiyle stok ve depo yönetimi ihtiyacının arttığını söyleyen Bartık, farklı şehirlerde konsantrasyon merkezleri kurduklarını, ölçek verimliliği ve uzaktan çalışma altyapısıyla rekabetçi maliyetler elde ettiklerini ifade etti.