Kızıldeniz’de Normalleşme Sürecinde Dikkatli Olunmalı

Kızıldeniz'deki nakliye krizine dair uzmanlar, bölgedeki ticaret yollarında normalleşme sürecinde dikkatli olunması gerektiğini belirtiyor.

Kızıldeniz’deki nakliye krizini değerlendiren uzmanlar, Orta Doğu ticaret yoluna dönüş konusunda temkinli olunması gerektiğini vurguladı.

Husiler, İsrail’e yönelik deniz saldırılarını durdurduklarını ve İsrail limanlarına uyguladıkları deniz ablukasını kaldırdıklarını açıkladı. Bu açıklama, Husi Genelkurmay Başkanı Yusuf Hasan el-Medeni’nin, Hamas’ın askeri kanadı Kataib el-Kassam’a gönderdiği bir mektupta yer aldı.

Uzmanlar, mürettebatın, gemilerin ve kargoların güvenliğinin Husi milislerinin sözlerine dayandırılmaması gerektiğini belirtti.

Son birkaç yılda Husi saldırıları sonucunda en az dokuz denizci hayatını kaybetti ve dört gemi battı. Bu durum, küresel ticaretin rotasını Ümit Burnu çevresine yönlendirdi ve ton-mil talebini artırdı.

Medeni, şu anda saldırılara ara verdiklerini, ancak Gazze’deki çatışmaların devam etmesi durumunda operasyonları yeniden başlatabileceklerini ifade etti.

Konteyner taşımacılığı danışmanı Lars Jensen, Husilerin daha önce benzer ateşkes ilanları yaptığını ve çatışmaların yeniden başlaması durumunda saldırılara döneceklerini hatırlattı.

İsveç bankası SEB’in analistleri, Kızıldeniz ve Bab el-Mandeb Boğazı’ndaki belirsizlik nedeniyle bölgedeki ticari deniz trafiğinde kısa vadede iyileşme beklemediklerini belirtti.

Xeneta’nın baş analisti Peter Sand, mürettebatın ve kargonun güvenliğinin Husi milislerinin sözlerine dayandırılamayacağını ve taşıyıcıların daha fazla güvenceye ihtiyaç duyduğunu vurguladı.

Deniz güvenliği kuruluşu Ambrey, Bab el-Mandeb geçişlerinde sınırlı bir artış olduğunu, bazı Yunan armatörlerin geçişleri yeniden başlattığını bildirdi.

Clarksons Research’ün tahminlerine göre, Ümit Burnu çevresinden yapılan yönlendirmeler sonucunda ton-mil talebinde en yüksek artış %10,7 ile konteyner gemilerinde gerçekleşti. Bunu otomobil taşıyıcıları (%6,8) ve LNG taşıyıcıları (%5,4) izledi.

Uzmanlar, Kızıldeniz’e büyük ölçekli bir dönüşün navlun fiyatlarında düşüşe yol açabileceğini belirtti. Taşıyıcılar, bu durumu dengelemek için çeşitli önlemler almak zorunda kalabilir.

Xeneta’dan Peter Sand, Uzak Doğu’dan Kuzey Avrupa, Akdeniz ve ABD Doğu Kıyısı’na yönelik ortalama spot fiyatların yılbaşından bu yana %50’den fazla düştüğünü ifade etti.

Alphaliner analistleri, Süveyş-Kızıldeniz rotalarına büyük çaplı bir geri dönüşün yakın zamanda mümkün görünmediğini vurguladı. Taşıyıcıların, Kızıldeniz rotalarının güvenli olduğundan emin olmadan temkinli davranacaklarını belirtti.

SEB verilerine göre, Aden Körfezi’ne yapılan varışlar 2023’ün aynı dönemine göre %47, 2024’e göre ise %7 artarken, Süveyş Kanalı geçişleri 2023’e kıyasla %53, 2024’e göre %7 azaldı.

İlgili Haberler: Karadeniz’de Kruvaziyer Turizmi Gelişimi Hızlanıyor · Aliağa’daki Gemi Söküm Tesisinde İş Kazası: 1 Ölü

Başa dön tuşu